Aktualności
„HYMNOGRAFIA I ŚPIEW CERKIEWNY W RZECZYPOSPOLITEJ”
Kolejna konferencja naukowa Akademii Supraskiej będzie poświęcona prawosławnej hymnografii na ziemiach Rzeczypospolitej przez cały okres jej funkcjonowania. Organizatorzy proponują objęcie zainteresowaniem wszystkich warstw i aspektów tradycji: twórczości oryginalnej przekładowej, tekstologii na materiale rękopisów i starych druków itp.
Drugi proponowany obszar badawczy dotyczy śpiewu cerkiewnego w zakresie zapisów muzycznych, poszczególnych zabytków, różnorakich wzajemnych powiązań muzyki, tekstu i obrzędu oraz praktyki wykonawczej. Przedstawimy postacie i szkoły związane z powstaniem, funkcjonowaniem i popularyzacją hymnografii, a także jej wykonań w obrębie tradycji lokalnej i panprawosławnej.
15 LISTOPADA 2022 (Wtorek)
Aula Akademii Supraskiej
Przywitanie gości i słowo wstępne
U progu reform śpiewu cerkiewnego na Rusi. Dziedzictwo mnicha Krzysztofa z monasteru Cyrylo-Biełozierskiego
Византийский репертуар Супрасльского Ирмологиона на примере Херувимской Иоанна Глики (гласа второго плагального). Сравнительный анализ нотолинейной записи Херувимской с её невменными аналогами из сербских и византийских рукописей XV- XVII веков – prezentacja na platformie youtube.com
Grecko-bizantyjski repertuar w supraskim Irmologionie Bogdana Onisimowicza 1598-1601
Transformacje stylistyczne prawosławnego śpiewu Rzeczypospolitej
„Bogogłasnik Poczajowski”
Zaginione Piękno - wielogłosowa muzyka cerkiewna I Rzeczypospolitej, w kontekście praktyki wykonawczej
Franciszek Skoryna jako prawosławny hymnograf
16 LISTOPADA 2022 (Środa)
Aula Akademii Supraskiej
Znaczenie Irmologionu Supraskiego w kwestii „deszyfryzacji” śpiewu neumatycznego
Skrucha według Wielkiego Kanonu św. Andrzeja z Krety
Атонският преп. старец Йоан и съдбата на преводната Богородична химнография
Pieczęcie, ikony i miniatury księcia Izasława Jarosławowicza i jego syna Jaropełka Izasławowicza (symbolika cerkiewna i hymnografia w nich zawarta)
Oryginalna hymnografia słowiańska w kijowskim Anfołogionie 1619 roku
Ukraińskie prawosławne hymny Bożego Narodzenia - wybrane zagadnienia językowe
Chrystologia kanonu św. Andrzeja z Krety na Sobotę Łazarza
Hymny w ikonach Rzeczpospolitej
Nabożeństwo prawosławne na łamach czasopisma „Woskriesnoje cztienije” (1924–1939):
przegląd wstępny
Pytania o współczesną serbską hymnografię. Przykład twórczości mniszki Stefanidy (Babić)
Wielkie Powieczerze Postu Bożonarodzeniowego w Patriarchacie Antiocheńskim
17 LISTOPADA 2022 (Czwartek)
Aula Akademii Supraskiej
Akatyst w ikonografii cerkiewnej
Sposób obrazowania treści troparionu „Ciałem w grobie” w sztuce prawosławnej XVI-XVIII w.
Biblioteka szkoły brackiej wileńskiej
Жыровіцкі Ірмалагіён 17 стагоддзя як выбітны помнік царкоўна-спеўнага мастацтва Рэчы Паспалітай
Tradycje muzyczne chełmsko-podlaskiego śpiewu cerkiewnego na podstawie Chełmsko-Podlaskiego zbioru melodii cerkiewnych
Tradycje muzyczne chełmsko-podlaskiego śpiewu cerkiewnego na podstawie Chełmsko-Podlaskiego zbioru melodii cerkiewnych
Historia powstania i środowisko funkcjonowania tzw. "Pińskiej partytury" 1929 roku -muzyczna tradycja Kościoła prawosławnego okresu międzywojennego.
Na granicy sacrum i profanum. Obrzędy ludowe roku liturgicznego
Pieśni ludowe Ukrainy – krótka charakterystyka i koncert
Podsumowanie obrad i zamknięcie konferencji