Akademia Supraska została utworzona decyzją Zarządu Fundacji „OIKONOMOS” (uchwała nr 20/Z/2004) dnia 16.09.2004 r.
Misją Akademii jest pielęgnowanie, rozwój i upowszechnianie tradycji, wartości i duchowości prawosławia jako źródła odpowiedzi na wyzwania współczesności, wkład w życie Kościoła Prawosławnego poprzez działalność badawczą, edukacyjną i wychowawczą oraz działania na rzecz zbliżenia i współpracy między kulturami, religiami i wyznaniami w dziele budowy wspólnoty ludzkiej opartej na dobru i szacunku.
Działania Akademii są skierowane do wszystkich obywateli RP oraz innych państw, bez względu na wyznanie. W swoich działaniach Akademia współpracuje z Prawosławnym Męskim Klasztorem Zwiastowania Najświętszej Marii Panny w Supraślu oraz Prawosławną Diecezją Białostocko-Gdańską oraz z innymi organizacjami i instytucjami.
ul. Klasztorna 1 16-030 Supraśl
+48 85 710 82 88
+48 662 254 177
akademia@oikonomos.pl
rezerwacje.akademia@gmail.com
Dom Pielgrzyma działający przy Akademii dysponuje bazą konferencyjno-noclegową z 84 miejscami noclegowymi o różnym standardzie (1, 2, 3, 4 i 5-osobowe) z łazienkami przystosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych.
LICZBA PIĘTER:
2 piętra z pokojami do dyspozycji gości
ORGANIZACJA SPOTKAŃ:
sala konferencyjna + wyposażenie multimedialne + sieć bezprzewodowa Wi-Fi – 90 osób
Aneks kuchenny: usytuowany na poziomie parteru
USŁUGI I UDOGODNIENIA DLA GOŚCI :
24-godzinna obsługa gości
w każdym pokoju znajdują się gniazdka elektryczne do wtyczek o napięciu 110V, 220V.
winda dostosowana do transportu osób niepełnosprawnych na wózkach
parking dla autokarów w okolicy
parking dla samochodów osobowych
dworzec autobusowy w Supraślu
KOMUNIKACJA:
Białystok – Akademia Supraska: Dworzec Białystok Główny oddalony jest o około 15 km od Domu Pielgrzyma Akademii Supraskiej. Pokonanie tego dystansu samochodem zajmuje około 25 minut. Dojazd autobusami PKS Nova” – linia nr 500.
Fundacja OIKONOMOS
Ul. Św. Mikołaja 5
15-420 Białystok
POLITYKA OCHRONY DZIECI W Domu Pielgrzyma Akademii Supraskiej
Preambuła
Mając na uwadze obowiązek prawny wynikający z zapisów ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich oraz treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, Dom Pielgrzyma Akademii Supraskiej przyjmuje do stosowania Politykę ochrony dzieci. Niniejszy dokument stanowi zbiór zasad i procedur stosowanych, w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w Domu Pielgrzyma Akademii Supraskiej, dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom, z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Polityka ochrony dzieci w Domu Pielgrzyma Akademii Supraskiej jest realizowana w oparciu o niżej wymienione zasady:
Słowniczek:
Na potrzeby tego dokumentu zostało doprecyzowane znaczenie poniższych pojęć:
ROZDZIAŁ I. PRACOWNICY OBIEKTU
Zasady ogólne
Zatrudnianie osób do pracy z dziećmi
Zakres kompetencji i odpowiedzialności osób wyznaczonych do wdrażania Polityki ochrony dzieci w Domu Pielgrzyma Akademii Supraskiej
Zasady bezpiecznych relacji pracownik -dziecko
Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną w obiekcie za wdrażanie i monitorowanie Polityki ochrony dzieci lub bezpośredniego przełożonego: Kanclerza Akademii Supraskiej.
ROZDZIAŁ II. PROCEDURA IDENTYFIKACJI DZIECKA PODCZAS REJESTRACJI W RECEPCJI
ROZDZIAŁ III. PROCEDURA W PRZYPADKU OKOLICZNOŚCI WSKAZUJĄCYCH NA KRZYWDZENIE DZIECKA PRZEZ OSOBĘ DOROSŁĄ
ROZDZIAŁ IV. PROCEDURA W PRZYPADKU PODEJRZENIA LUB STWIERDZENIA
KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ PRACOWNIKA/INNĄ OSOBĘ DOROSŁĄ
ROZDZIAŁ V. PROCEDURA W PRZYPADKU STWIERDZENIA STOSOWANIA INNYCH FORM PRZEMOCY WOBEC DZIECKA PRZEZ RODZICA/OPIEKUNA PRAWNEGO /INNĄ OSOBĘ DOROSŁĄ
ROZDZIAŁ V: MONITORING I EWALUACJA POLITYKI OCHRONY DZIECI
Przepisy końcowe
Lista załączników:
Załącznik nr 1. Oświadczenie o zapoznaniu się ze Polityką ochrony dzieci.
Miejscowość, dnia …………………………..
Oświadczam, że zapoznałam/-em się ze Polityką ochrony dzieci obowiązującą w [………………] i zobowiązuję się do jej przestrzegania.
Podpis (imię i nazwisko pracownika)
Załącznik nr 2. Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i z dzieckiem podczas identyfikacji
Przykład rozmowy z gościem:
«W [Obiekcie/Hotelu/Sieci] obowiązuje Polityka ochrony dzieci, w związku z tym, w momencie rejestracji prosimy o przedstawienie dokumentów tożsamości dziecka i towarzyszącej mu osoby. Czy dziecko ma przy sobie dokument tożsamości?» (legitymacja, paszport, inne, pozwalające ustalić tożsamość dziecka).
Jeżeli dziecko nie posiada dokumentu lub po jego sprawdzeniu, nie ma pewności, że osoba dorosła jest prawnym opiekunem dziecka, zadajemy osobie dorosłej poniższe pytania, które pomogą ocenić sytuację:
Czy mogę poznać cel podróży Pana/Pani i dziecka?
Przykładowa rozmowa z dzieckiem:
Witamy Cię w naszym obiekcie.
Ja mam na imię………….i jestem odpowiedzialny/a za……………..
Chciałabym/chciałbym Ci zadać kilka pytań:
Załącznik nr 3. Zakres danych do sprawdzenia osoby w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
Zakres danych pracownika niezbędnych do sprawdzenia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Imię i nazwisko: ……………………………………………..
Data urodzenia: ……………………………………………..
Pesel: ……………………………………………….…………….
Nazwisko rodowe: …………………………….……………
Imię ojca: ……………………………………….………………
Imię matki: …………………………………….………………
Rejestr dostępny jest na stronie: https://rps.ms.gov.pl/
By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest założenie profilu organizacji.
Załącznik nr 4. Wzór oświadczenia o krajach zamieszkania
………..………………, dnia……………. r.
OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat mieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo, którego jestem obywatelem/-ką:
…
….
Jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych /oświadczenie/-a o niekaralności.
Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Czytelny Podpis
Załącznik nr 5. Wzór oświadczenia o niekaralności
miejscowość i data
Oświadczenie o niekaralności
Ja, ………………………………………….nr PESEL ……………………/nr paszportu ………………………………
oświadczam, że w państwie ……………………. nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się informacji z rejestru karnego [niepotrzebne skreślić]. Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/-y w państwie ………………… za czyny zabronione, odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/-em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Czytelny Podpis
Załącznik nr 6. Ankieta monitorująca poziom realizacji Polityki ochrony dzieci.
Treść pytania | tak | nie | uwagi |
| |||
| |||
| |||
| |||
a) Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa) | |||
b) Czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa) | |||
|
Załącznik nr 7. Przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia lub wskazywać na krzywdzenie dziecka
UWAGA! Wystąpienie niektórych zdarzeń nie oznacza automatycznie, że dochodzi do krzywdzenia małoletniego. Ważne jest, żeby zachować czujność i zwracać uwagę na sytuacje, które wzbudzają niepokój. Sytuacją niepokojącą będzie również taka, w której relacja osoby dorosłej i dziecka nie wydaje się swobodna i opiekuńcza.
RECEPCJA
Gość nie chce podać swoich danych osobowych ani danych dziecka. | Gość zabiera dziecko bezpośrednio do pokoju, sprawia wrażenie jakby nie chciał, żeby dziecko nawiązało kontakt z osobą pracującą w recepcji. |
Gość oświadcza, że nie ma dokumentów swoich i/lub dziecka; nie chce udzielić wyjaśnień. | Gość, który melduje się z dzieckiem, zaprasza inne osoby, które nie są gośćmi obiektu (osoby takie mogą pojawiać się na krótki czas). |
Gość z dzieckiem płaci gotówką albo kartą prepaid. Płaci codziennie (nie wie, na jak długo się zatrzyma) albo prosi kogoś innego, żeby zapłacił za jego pobyt. | Gość z dzieckiem wynajmuje pokój na godziny albo nie na cały dzień; lub wynajmuje pokój na bardzo długi okres. |
Gość posiada ze sobą gadżety czy przedmioty, które mogą być przekazywane dzieciom jako prezenty. | Gość, który przyjeżdża z dzieckiem, nie ma bagażu albo przyjeżdża z bardzo małym bagażem (podręczna torba/aktówka). |
Gość pojawia się w obiekcie z dzieckiem, z którym wcześniej nie meldował się w recepcji. | Gość zachowuje się wobec dziecka w sposób nacechowany seksualnie, a relacja między osobą dorosłą a dzieckiem nie wydaje się naturalna i opiekuńcza. |
Gość niebędący rodzicem dziecka wynajmuje pokój, w którym jest mniej łóżek niż meldowanych osób – np. łóżko małżeńskie. | Dziecko jest ubrane w sposób nieodpowiedni do pogody albo nieadekwatny względem osoby dorosłej, z którą przyjechało do obiektu. |
Podczas rejestracji dziecko wydaje się niespokojne, zestresowane czy zmuszone do przebywania w obiekcie z osobą dorosłą. | Dzieci sprzedające drobne przedmioty albo żebrzące pod obiektem. |
Dziecko przychodzi do obiektu późno w nocy lub w czasie, kiedy powinno być w szkole. | Dziecko nie wie, gdzie jest albo pytane o cel podróży podaje niespójne odpowiedzi. |
Dorosły meldujący się z dzieckiem, nie pozwala nawiązać recepcjoniście bezpośredniego kontaktu z dzieckiem – odpowiada za dziecko, nie dopuszcza dziecka do głosu. | Dziecko sprawia wrażenie, jakby było pod wpływem środków odurzających lub alkoholu (zaburzony i błędny wzrok, problem z utrzymaniem równowagi, niewyraźna mowa, brak reakcji na bodźce). |
RESTAURACJA i BAR
Gość przychodzi do baru lub restauracji z dzieckiem, z którym nie był zameldowany w obiekcie. | Osoby z zewnątrz, niezameldowane w obiekcie, zdają się szukać klientów i coś im oferować (możliwe, że będą chciały pośredniczyć w przekazaniu kontaktów do dzieci). |
Gość dopytuje się o usługi seksualne dla dorosłych, w tym z młodymi osobami (np. zasłyszana rozmowa w barze lub restauracji). | Nastolatki czekają przy stole albo w barze na osobę dorosłą, która je odbiera i nie wydaje się ich rodzicem czy opiekunem (możliwe, że jest to klient, sutener albo handlarz ludźmi). |
Dzieci, które wydają się być bez opieki, proszą o jedzenie, napoje czy pieniądze. | Wymiana gotówki pomiędzy osobą dorosłą a dzieckiem (wymiana może budzić podejrzenie przekazywania wynagrodzenia za usługi). |
Dzieci wydają się niespokojne, zdenerwowane i unikają kontaktu wzrokowego. | Podczas pobytu osoba dorosła i dziecko nie przychodzą do sali na śniadanie. |
Osoba dorosła zachowuje się w sposób nacechowany seksualnie wobec dziecka – nie jest to naturalna i opiekuńcza relacja. | Dorosły podaje dziecku alkohol. |
SŁUŻBA PIĘTER
Wywieszka “Nie przeszkadzać” ciągle widoczna na drzwiach pokoju, w którym przebywają dzieci. | Brak zgody na sprzątanie pokoju przez cały pobyt gościa[5]. |
Dużo banknotów/gotówki zauważonych w pokoju (może świadczyć o nielegalnych płatnościach). | Dzieci pozostawione bez opieki przez długi czas w pokoju lub w ogóle nie wychodzą z pokoju (np. donoszone jest im jedzenie). |
Zauważone w pokoju w dużej liczbie komputery, telefony komórkowe, czytniki do kart płatniczych. | Osoba dorosła i dzieci nieczęsto wychodzą z pokoju, prawie wcale nie wychodzą albo wychodzą tylko w godzinach, kiedy mało gości przemieszcza się po obiekcie. |
W pokoju znajdują się ubrania dziecięce albo zabawki, mimo że dziecko nie zostało zameldowane w obiekcie. | Osoby dorosłe, które nie są gośćmi obiektu, przebywają w lobby, zdają się obserwować okolicę i kontaktują z gościem obiektu, który przyjechał z dzieckiem. |
Zauważona duża ilość alkoholu albo narkotyki w pokoju, w którym osoba dorosła zameldowała się z dzieckiem. | W pokoju, w którym osoba dorosła zameldowała się tylko z dzieckiem/dziećmi, znajdują się prezerwatywy, narkotyki, etc. materiały pornograficzne, zostawione w widocznym miejscu. |
Załącznik nr 8: Przykładowa lista stanowisk pracowniczych w obiekcie podlegających weryfikacji w kontekście ochrony dzieci.
Kategorie stanowisk:
OPIS STANOWISKA | KATEGORIA | ZAKRES | KOMENTARZ |
pracownik wykonujący prace związane z opieką, organizacją czasu wolnego dla dzieci w Obiekcie | BEZPOŚDRENIO | MAŁOLETNI – GOŚĆ | W sytuacji umowy w formie B2B – wymagane jest uzyskanie oświadczenia od właściciela firmy (zgodnie z załącznikiem nr 9) |
ratownik | BEZPOŚDRENIO | MAŁOLETNI – GOŚĆ | konieczność nadzoru na basenie |
opiekun praktyk | BEZPOŚDRENIO | MAŁOLETNI- PRAKTYKANT | przejmuje odpowiedzialność za praktykanta |
pracownik działu recepcji | POŚREDNIO | MAŁOLETNI – GOŚĆ/PRAKTYKANT | tylko w przypadku udzielania informacji nieletniemu np. dziecko odeszło od rodzica/opiekuna (zgubiło się) |
pracownik działu technicznego, gospodarczego | POŚREDNIO | MAŁOLETNI – GOŚĆ/PRAKTYKANT | w przypadku wykonywania serwisu w pokoju podczas pobytu gości (nieletni może być w pokoju, ale zawsze jest z nim rodzic/opiekun) |
pracownik działu housekeeping | POŚREDNIO | MAŁOLETNI – GOŚĆ/PRAKTYKANT | w przypadku usuwania awarii w pokoju podczas pobytu gości (nieletni może być w pokoju, ale zawsze jest z nim rodzic/opiekun) |
pracownik kuchni | POŚREDNIO | MAŁOLETNI – GOŚĆ/PRAKTYKANT | podczas serwowania dania nw
sali restauracyjnej (nieletni przebywa pod opieką rodzica/opiekuna) |
pracownik gastronomii (bar/kawiarnia/restauracja/stołówka) | POŚREDNIO | MAŁOLETNI – GOŚĆ/PRAKTYKANT | podczas trwania usługi gastronomicznej (nieletni przebywa pod opieką rodzica/opiekuna) |
pracownik administacyjno – biurowy (marketing, sprzedaż, księgowość, sekretariat) | POŚREDNIO | MAŁOLETNI – GOŚĆ/PRAKTYKANT | pracownicy z dostępem do danych wrażliwych, którzy nie mają bezpośredniego kontaktu z małoletnim |
zarzad; właściciel | POŚREDNIO | MAŁOLETNI – GOŚĆ/PRAKTYKANT | w przypadku występowania w roli gospodarza |
wolontariusz | BEZPOŚREDNIO/POŚREDNIO | MAŁOLETNI – GOŚĆ/PRAKTYKANT | W przypadku wykonywania działań zpolityka ochrony maloletnich AS nieletnim osoba pracująca bezpośrednio |
ochrona | POŚREDNIO | MAŁOLETNI – GOŚĆ/PRAKTYKANT | w nagłych sytuacjach wymagających interwencji ochrony |
Załącznik 9: Wzór oświadczenia w zakresie stosowania Polityki ochrony dzieci, dla firm outsourcingowych, zatrudnianych przez obiekt.
Miejscowość i data
Dane przedsiębiorcy (Nazwa, adres, nr NIP)
OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że*:
☐ Pracownicy i współpracownicy, którzy są zatrudnieni w obiekcie ………… (nazwa obiektu) do wykonywania pracy z dziećmi, zostali zweryfikowani pod względem niekaralności w Rejestrze Sprawców Przestępstw Seksualnych oraz dostarczyli wymagane zaświadczenie z KRK w Polsce i z innych państw (o ile dotyczy). Na wniosek obiektu/hotelu/sieci zgadzam się udostępnić do wglądu ww. dokumenty.
☐ Pracownicy i współpracownicy, którzy będą wykonywali zlecenie na terenie obiektu zapoznali się i będą się stosować do Polityki ochrony dzieci, obowiązujących w obiekcie.
☐ (nazwa przedsiębiorcy) wdrożyła własną Politykę ochrony dzieci/Standardy ochrony dzieci, które obowiązują w firmie.
* należy zaznaczyć punkty, które dotyczą zakresu współpracy
Załącznik nr 10. Jak rozmawiać z dzieckiem pokrzywdzonym przestępstwem – wskazówki dla pracowników obiektów.
Jeżeli w obiekcie dojdzie do sytuacji interwencji w celu ratowania zdrowia lub życia dziecka, albo do sytuacji, w której samo dziecko ujawnia krzywdzenie – należy przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Do czasu przyjazdu policji lub innych służb interwencyjnych dziecko powinno przebywać pod opieką pracownika.
Taka sytuacja może powodować silny stres u dziecka i prowadzić do różnych reakcji, takich jak:
Każdy kontakt z dzieckiem pokrzywdzonym wymaga delikatności oraz empatii.
Dziecko, które doznało wiele złego ze strony dorosłych jest bardzo nieufne. Przez długi czas mogło doświadczać poczucia silnego zagrożenia życia, może odczuwać, że nie kontroluje własnego losu, jest bezradne i przestraszone.
Dziecko doświadczone wykorzystaniem seksualnym często jest przekonane, że inne osoby dorosłe nie uwierzą w jego relację i boi się, że zostanie obwinione i uznane za „złą” osobę. Dodatkowo, dziecko czuje się w pewnym stopniu odpowiedzialne za fakt bycia wykorzystanym, co powoduje w nim ogromne poczucie winy.
W wyniku manipulacji ze strony sprawcy dziecko postrzega go jako osobę mającą wyjątkowy wpływ, przed którym nikt nie może dziecka ochronić.
Zdarza się, że sprawcy grożą dziecku, że jeżeli będzie przeciwko nim zeznawać, jemu lub bliskim mu osobom może stać się „coś złego”. Sprawcy często wikłają dziecko w zmowę milczenia. Używają argumentów wpędzających dziecko w poczucie winy, wmawiając, że jest ono współodpowiedzialne za to co się stało albo przekonują, że jeśli ujawni wykorzystywanie, to nikt mu nie uwierzy a sprawca uniknie kary.
Dziecko – ofiara handlu często jest świadkiem przemocy, przestępstw, a nierzadko zdarza się, że samo jest zmuszane do ich popełniania. Sprawca wykorzystuje to, strasząc dziecko, że czeka je za to kara ze strony organów ścigania. W związku z tym dziecko, zastraszone, broni i tłumaczy sprawcę. W przypadkach doświadczenia skrajnego zagrożenia życia u ofiary może rozwinąć się syndrom sztokholmski. Syndrom ten jest skutkiem psychologicznych reakcji na silny stres, który może spowodować, że dziecko nawiąże współpracę ze sprawcą wykorzystania lub nawet zacznie go traktować jak swojego opiekuna.
OGÓLNE ZASADY NAWIĄZYWANIA KONTAKTU Z DZIECKIEM MŁODSZYM:
ZASADY PROWADZENIA ROZMOWY Z DZIECKIEM POKRZYWDZONYM:
je przestraszyć i „zamknąć”, dotyk może mu się źle kojarzyć budzić traumatyczne wspomnienia, zwłaszcza w kontekście wcześniejszego wykorzystania.
Załącznik nr 11: Sposoby reagowania na krzywdzące zachowania rodzica/ opiekuna/innej osoby dorosłej wobec dziecka
Jeżeli widzisz przemoc wobec dziecka ze strony rodzica lub opiekuna – dziecko jest szarpane, wyzywane, poniżane, bite (np. karcenie klapsem)? Zareaguj!
Twoja reakcja na krzywdę przywraca dziecku poczucie bezpieczeństwa i daje szansę na lepszą przyszłość. Może również ochronić zdrowie, a nawet życie dziecka!
Jak możesz zareagować:
ZAUWAŻ
Zasygnalizuj, że zauważyłeś sytuację krzywdzenia dziecka. Nawiązanie kontaktu wzrokowego może być wystarczającą reakcją powstrzymującą przemocowe zachowanie rodzica, opiekuna lub innego dorosłego towarzyszącego dziecku. Nie obawiaj się obserwować. Masz prawo przyglądać się temu, co dzieje się w na terenie obiektu czy przestrzeni publicznej.
NAWIĄŻ KONTAKT
Kiedy rodzicem targają tak silne emocje, że nie potrafi powstrzymać przemocy wobec swojego dziecka, nie dotrą do niego racjonalne argumenty. Jeśli chcesz skutecznie zareagować, spróbuj obniżyć jego napięcie.
Zadaj proste pytanie, np.: „Przepraszam, czy coś się stało?”
Możesz też odnieść się do własnych doświadczeń, np.: „Pamiętam, kiedy moje dzieci były w tym wieku. To bardzo trudny czas. Czy mogę w czymś pomóc?”.
Czasem wystarczy głośno powiedzieć: „Widzę, że jest pani/panu trudno” lub „Czasem mamy zły dzień i wtedy nie potrafimy się dogadać”.
Sama próba nawiązania takiej rozmowy może dać rodzicowi do myślenia i zatrzymać przemoc wobec dziecka. Może to być też początek dalszej rozmowy prowadzącej do uspokojenia sytuacji.
NAZWIJ SYTUACJĘ
Nie krytykuj i nie atakuj, ale też nie unikaj nazywania rzeczy po imieniu.
Spokojnie, ale stanowczo mów o tym, co cię zaniepokoiło – np.: „Widzę, że uderzył Pan dziecko”, „Proszę nie bić dziecka. Proszę nigdy tego nie robić”.
Załącznik nr 12: Materiał opublikowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości na stronie: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/wytyczne-do-sod-dzieci-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi-w-tym-z-niepelnosprawnosciami
WYTYCZNE DO POLITYKI OCHRONY DZIECI W ZAKRESIE UWZGLĘDNIAJĄCYM SYTUACJĘ MAŁOLETNICH ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI[6], W TYM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
Poniżej prezentujemy sugerowane wytyczne do wykorzystania przy pracach nad Polityką ochrony małoletnich w zakresie uwzględniającym sytuację małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami.
Naszą intencją jest zapobieganie wykluczeniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami. Nadrzędną zasadą jest dbałość o dobro każdego dziecka, ponieważ każde dziecko ma swoje niepowtarzalne potrzeby i zasoby.
Zawsze należy upewnić się, że obecność małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami, jest uwzględniona w Polityce ochrony dzieci i że wynika z nich jednoznacznie, że te osoby są ważne, otaczamy je opieką i mogą liczyć na wsparcie oraz zrozumienie.
Wytyczne mają charakter ogólny, co oznacza, że nie będą mogły zostać wykorzystane w całości w każdej placówce, instytucji, czy też w każdym rodzaju działalności. Mają one stanowić podpowiedź, co do istotnych elementów w Polityce ochrony dzieci dla danej placówki, instytucji albo danej działalności. Zawsze jednak należy je opracować przy uwzględnieniu typu/rodzaju placówki, instytucji lub działalności, a co za tym idzie – jej potrzeb i możliwości wynikających z ogólnych zasad i celu funkcjonowania.
Należy pamiętać, że Polityka ochrony dzieci tworzy się w sposób dostosowany do charakteru i rodzaju placówki, instytucji lub działalności.
III. Relacje między personelem a małoletnimi
Zadaniem personelu placówki/instytucji/działalności jest identyfikowanie sytuacji, w tym specjalnych potrzeb małoletniego, aby umożliwić realizację zadań, których dziecko jest beneficjentem. Należy uwzględniać informacje dotyczące małoletniego udostępnione przez rodziców (opiekunów). Zasadność i zakres gromadzenia oraz przetwarzania pozyskanych danych określają odrębne przepisy.
Należy:
Zachowania niedozwolone personelu
Celem zastosowania procedury jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim małoletnim i dorosłym przebywającym w placówce/instytucji/działalności w przypadku wystąpienia sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia i życia tych osób.
Zakres zastosowania procedury:
Zakres odpowiedzialności:
PROCES WDROŻENIA PROCEDURY REAGOWANIA
W PRZYPADKU ZACHOWANIA TRUDNEGO, AGRESYWNEGO LUB PRZEMOCY ZE STRONY MAŁOLETNIEGO
Szczególne warunki rozmowy interwencyjnej:
Wskazania dla personelu:
[1] Zgodnie z polskim prawem dzieckiem jest każda osoba w wieku poniżej osiemnastu (art. 1 Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.). Małoletnim jest osoba, która nie osiągnęła pełnoletności, zatem osoba do ukończenia 18 roku życia lub kobieta, który uzyskała pełnoletność przez zawarcie małżeństwa po ukończeniu 16 roku życia (art. 10 § 1 i 2 k.c.), które może nastąpić za zezwoleniem sądu opiekuńczego z ważnych powodów i jeśli z okoliczności wynika, że zawarcie małżeństwa będzie zgodne z dobrem założonej rodziny (art. 10 § 1 kro).
[2] Rodzice – art. 98 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego; Opiekun – art. 155 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego; rodzic zastępczy – art. 1121 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego; opiekun tymczasowy; art. 25 Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
[3] Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
[4] Kodeks Karny art. 160 par.1 i 2; art. 210 par.1, Kodeks wykroczeń art. 106
[5] Obiekt może w regulaminie dla gości zawrzeć informację, że ze względu na bezpieczeństwo wszystkich gości obiektu obsługa może żądać dostępu do pokoju w każdej sytuacji, która będzie tego wymagała.
[6] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2023 r., poz. 1798 ze zm.) Specjalne potrzeby edukacyjne są także określane jako szczególne potrzeby (patrz: ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz.U. z 2019 r., poz. 1696 ze zm.), indywidualne potrzeby edukacyjne, potrzeby rozwojowe i edukacyjne itd.
Pojęcie specjalne potrzeby edukacyjne wprowadziła Mary Warnock w dokumencie The Warnock Report. Special Educational Needs opublikowanym w 1978 roku w Londynie przez Her Majesty’s Stationery Office. Warnock zaproponowała przejście z medycznej kategoryzacji uczniów oraz diagnozowanych u nich deficytów na bardziej funkcjonalny język społecznego rozumienia ich potrzeb.
[7] Małoletni ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami, mogą mieć swoje bardzo specyficzne sposoby regulowania emocji, w tym wyciszania się i uspokajania. Dlatego ważne jest rozpoznanie czy są to strategie regulacji zewnętrznej (wymagającej działania opiekuna – jak przytulenie, obniżenie, złagodzenie tonu głosu, specyficzny dotyk, umożliwienie odosobnienia itp) czy strategie samoregulujące pasywne (wycofanie, „odcięcie”) lub aktywne (od ssania kciuka, zamykania oczu, pocierania części ciała po wzmożony ruch, aktywność werbalną, dźwiękową, płacz, krzyk, rozmowę, itp.).
Ważne! Bardzo pomocne jest gdy dorosły obecny w sytuacji trudnej pozostaje wyciszony, spokojny, nie reaguje lękiem lub własnym zbyt silnym pobudzeniem, gdyż układ nerwowy dziecka dostraja się do stanu nerwowego osób w otoczeniu.
[8] Rekomendacja: Jeśli w podmiocie opracowuje się dokumenty dotyczące indywidualnych (specjalnych, szczególnych) potrzeb małoletniego (np. IPET) warto zwrócić uwagę na aspekty ochrony małoletniego. Jeśli to konieczne wskazać szczegółowe procedury reagowania adekwatne do rozpoznanych potrzeb.
Sposoby informowania personelu o istnieniu takich zindywidualizowanych procedur powinny zostać uregulowanie wewnętrznie i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
[9] Kategorie strategii proaktywnych to strategie niskich wymagań, zmiany w środowisku, zapewnienie atrakcyjnych zajęć i czynności, zapewnienie konsultacji medycznych.
[10] Nie dotyczy świadczeń opieki zdrowotnej, w których sprzeciw i akceptacja jest uregulowana odrębnymi przepisami.
[11] Komunikacja wspomagająca i alternatywna (Augmentative and Alternative Communication, AAC) – korzystanie z pomocy komunikacyjnych, form i sposobów porozumiewania się rozumianego jako odbieranie i nadawanie komunikatów, w tym w mowie i piśmie, które wspierają, uzupełniają lub zastępują mowę w celu funkcjonalnej komunikacji. Obejmuje procesy uzupełniające (komunikacja wspomagająca) i/lub zastępujące (komunikacja alternatywna) naturalną mowę i/lub pismo w celu maksymalizowania umiejętności komunikacyjnych ich użytkowników (użytkownicy AAC), które są niezbędne do skutecznego porozumiewania się i społecznego funkcjonowania w codziennym życiu (Grycman M., Kaczmarek B.B., Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej), Impuls, Kraków 2014).
[12] Wyjaśnienie: zapis ma na celu zwrócenie uwagi na sposób podejmowania interwencji: mają miejsce sytuacje, że gdy opiekun stara się chronić jednego z podopiecznych i czyni to niewłaściwie – pozostali małoletni wykluczają go z grupy.
[13] Konieczność zastosowania form fizycznego ograniczenia swobody dziecka jest zawsze sygnałem o niewystarczalności dotychczas opracowanych procedur reagowania w sytuacjach trudnych i pilnym wezwaniem do zweryfikowania jakości i celowości stosowanych form wsparcia, terapii i opieki.
Polityka ochrony przed wykorzystywaniem i nadużyciom seksualnym Akademii Supraskiej
Fundacja OIKONOMOS
Ul. Św. Mikołaja 5
15-420 Białystok
Polityka ochrony przed
wykorzystywaniem i nadużyciom seksualnym
Akademii Supraskiej
Akademia Supraska (AS)
prowadzi politykę zerowej tolerancji wykorzystywania seksualnego, niegodziwego
traktowania w celach seksualnych oraz naruszania praw dziecka przez wszystkich
swoich pracowników i przedstawicieli. W AS obowiązuje polityka ochrony dzieci,
której postanowienia stosują pracownicy i współpracownicy. AS przestrzega zasad
postanowienia sekretarza generalnego ONZ ST/SGB/2003/13 zatytułowanego:
„Specjalne środki ochrony przed wykorzystywaniem seksualnym i niegodziwym
traktowaniem w celach seksualnych” (dostępnego pod adresem:
https://undocs.org/ST/SGB/2003/13).
AS jest w pełni
zaangażowane w zapobieganie wykorzystywaniu i nadużyciom seksualnym i
zapewnianie środków chroniących wszelkich odbiorców naszych programów.
Niezastosowanie się pracowników i współpracowników AS do tej polityki stanowi
podstawę do rozwiązania umowy lub zwolnienia.
1.
Zakres. Niniejsza polityka określa podejście AS
do zapobiegania i reagowania na przypadki wykorzystywania i nadużyć
seksualnych. Polityka dotyczy wszystkich pracowników i współpracowników oraz
kontrahentów AS, zarówno w trakcie pracy, jak i poza nią.
2.
Cel polityki.
Wzmocnienie i utrzymywanie zerowej tolerancji dla wykorzystywania i nadużyć
seksualnych (SEA) dla całego zespołu AS oraz współpracowników oraz zapewnienie,
że role, obowiązki i oczekiwane standardy postępowania w odniesieniu do SEA są
znane i rozumiane w organizacji. Tworzenie i utrzymywanie bezpiecznego
środowiska, wolnego od SEA, poprzez podejmowanie odpowiednich środków w celu
zapobiegania i reagowania na przypadki nadużyć w tym zakresie.
3.
Definicje.
·
Czym jest
wykorzystywanie seksualne?
Jakiekolwiek faktyczne wykorzystanie lub usiłowanie wykorzystania
trudnego położenia innej osoby, swojej dominującej pozycji lub zaufania w
celach seksualnych. Czym jest nadużycie seksualne? Jakakolwiek faktyczna lub zagrażająca
aktywność seksualna przeprowadzona przy użyciu siły lub w warunkach nierówności
lub przymusu. Termin ten dotyczy również działań online. Wykorzystywanie
seksualne i nadużycie seksualne może się przydarzyć każdemu – mężczyznom,
kobietom, chłopcom i dziewczętom – w każdym wieku i w każdych okolicznościach.
Beneficjenci — osoby, które bezpośrednio lub pośrednio biorą udziału lub
odnoszą korzyści z projektu lub programu Akademii Supraskiej Przedstawiciel AS
— obejmuje zarówno pracowników, współpracowników, kontrahentów, i
wolontariuszy, zarówno w trakcie pracy, jak i poza nią.
4. Oczekiwane zachowania i postępowanie
przedstawicieli AS Poniżej opisano oczekiwane zachowanie wszystkich
przedstawicieli AS i zasady, których muszą oni przestrzegać, łamanie tych zasad
może być podstawą do upomnienia lub rozwiązania umowy z pracownikiem,
współpracownikiem lub kontrahentem AS:
a) Wszelka aktywność seksualna między dziećmi (każdą osobą poniżej 18
roku życia) a jakimkolwiek przedstawicielem AS jest surowo zabroniona,
niezależnie od wieku pełnoletności lub wieku przyzwolenia wynikającego z
lokalnego prawa. Nieznajomość lub błędne przekonanie co do wieku dziecka nie
jest wystarczającym uzasadnieniem.
b) Przedstawiciele AS nie mogą płacić za seks w formie pieniężnej, w
zamian za obietnicę zatrudnienia, czy w postaci dóbr lub usług, w tym towarów i
usług przeznaczonych na pomoc potrzebującym. Nie mogą używać tego rodzaju
obietnic w celu skłonienia innych ludzi do zaakceptowania jakiegokolwiek
zachowania, które ich poniża lub wykorzystuje.
c) jakiekolwiek stosunki seksualne między przedstawicielami AS, którzy
mogą mieć wpływ na to, kto otrzymuje dobra lub usługi a uczestnikami programów AS,
którzy mogliby skorzystać lub otrzymać te dobra lub usługi, są zabronione.
d) w przypadku gdy jakikolwiek przedstawiciel AS ma obawy lub podejrzenia
wykorzystywania lub nadużycia seksualnego dokonanego przez współpracownika,
musi zgłosić takie obawy za pośrednictwem mechanizmów opisanych w niniejszym
dokumencie.
e) przedstawiciele AS są zobowiązani do tworzenia i utrzymywania
środowiska, które ujawnia wykorzystywanie i nadużycia seksualne oraz
zachęcającego pracowników do zachowań zgodnych z kodeksem postępowania. Osoby
zarządzające pracą innych na wszystkich poziomach (szefowie zespołów i działów)
mają szczególne obowiązki w zakresie wspierania i rozwijania tego typu działań.
5. Zapobieganie wykorzystaniu i nadużyciom
seksualnym w Akademii Supraskiej jest w pełni zaangażowane w zapobieganie
wszelkim aktom wykorzystywania lub nadużyć seksualnych. W tym celu AS:
a) w stosunku do osób pracujących bezpośrednio z dziećmi zastosowanie
znajdują postanowienia odrębnej polityki ochrony dzieci;
b) wszyscy pracownicy AS podpisują zobowiązanie do przestrzegania kodeksu
postępowania zapobiegającego aktom wykorzystywania i nadużyć seksualnych;
d) AS będzie organizować dla swoich pracowników i współpracowników
obowiązkowe szkolenia odnoszące się do zapobiegania aktom wykorzystywania i
nadużyciom seksualnym, polityki ochrony dzieci, kodeksu postępowania oraz
niniejszej polityki — wszyscy nowi pracownicy AS będą zobowiązani do zapoznania
się z ww. dokumentami i procedurami oraz odbycie treningu PSEA.
e) AS wprowadziło i będzie aktualizować mechanizmy informowania
beneficjentów programów o mechanizmach raportowania i zgłaszania zachowań
niepożądanych;
6. Zasady zgłaszania podejrzeń wykorzystywania i
nadużyć seksualnych.
a) Każdy beneficjent programów Akademii Supraskiej jak również
przedstawiciel AS powinien zgłosić niewłaściwe zachowanie, przypadek
wykorzystywania seksualnego i nadużyć ze strony pracownika lub współpracownika Akademii,
również w przypadku gdy ma obawy lub podejrzenia dotyczące takiego
przypadku.
b) AS deklaruje pełne wsparcie dla sygnalizowania przez beneficjentów lub
pracowników zauważonych przypadków molestowania oraz nadużyć seksualnych. Dane
kontaktowe zgłaszającego skargę będą traktowane jako poufne. Naszym priorytetem
jest zagwarantowanie bezpieczeństwa sygnaliście tak, aby jego dane nie dotarły
do osób, których dotyczy skarga, dopóki sam nie wyrazi na to zgody.
c) Każde nadużycie musi spotkać się z reakcją i stosowna interwencją.
d) Zgłoszenie wątpliwości powinno być jak najłatwiejsze. Dlatego istnieje
wiele sposobów na zgłoszenie nieprawidłowości, a ich wybór należy do pracownika
/ współpracownika AS. Jego poufność będzie chroniona niezależnie od formy
zgłoszenia nieprawidłowości.
e) Ponadto zawsze możesz zgłosić wątpliwości osobom pełniącym role
decyzyjne w swoim dziale/Programie bądź kanclerzowi Akademii.
f) Naruszenie zasad niniejszej polityki lub zachęcanie, zmuszanie do jej
naruszenia, bądź brak zgłoszenia tego typu zachowań, zapobieganie lub
zaburzanie śledztwa przez kogokolwiek, niezależnie od zajmowanego stanowiska,
będzie skutkować postępowaniem dyscyplinarnym, włącznie z rozwiązaniem umowy z
powodów dyscyplinarnych.
g) AS nie toleruje działań odwetowych. Każdy, kto podejmuje działania
odwetowe na osobie zgłaszającej nadużycie, będzie podlegał postępowaniu
dyscyplinarnemu, włącznie z rozwiązaniem umowy.
7. Sposób składania zgłoszeń wykorzystania i
nadużyć seksualnych. W przypadku podejrzenia wystąpienia nadużycia lub
wykorzystania seksualnego każdy przedstawiciel AS zobowiązany jest podjąć
następujące kroki:
1. Zadbać w pierwszej kolejności o dobro oraz
bezpieczeństwo osoby pokrzywdzonej, odseparować osobę wykorzystującą od osoby
pokrzywdzonej o ile to możliwe oraz zgłosić incydent:
a) do wyznaczonej osoby
kontaktowej osobiście lub mailowo: Jarosław Jóźwik, jajozwik@gmail.com
b) pocztą na adres: Akademia
Supraska/Fundacja Oikonomos, ul. Klasztorna 1, 16-030 Supraśl (należy opatrzyć
dopiskiem – POUFNE)
2. W zgłoszeniu należy w miarę możliwości zawrzeć
następujące informacje:
a) co się stało? Jak
najbardziej szczegółowy opis incydentu lub incydentów
b) kto popełnił
domniemane wykroczenie? Kto jest zamieszany? Imiona i nazwiska, stanowiska,
nazwa organizacji
c) kiedy i gdzie doszło
do incydentu lub incydentów? Jeżeli to możliwe, należy podać daty i godziny
d) ew. kontakt do
sygnalisty – optymalny sposób skontaktowania się Zgłoszenia powinny zawierać
szczegółowy opis zdarzeń i zachowań, których dotyczą, ze wskazaniem osób,
których zgłoszenie dotyczy oraz miejsca i terminu powstania naruszenia.
Zgłoszenia powinny zawierać kontakt zwrotny, w celu umożliwienia dalszej
korespondencji i wyjaśnienia sprawy. Polityka nie zobowiązuje AS do
rozpatrywania zgłoszeń anonimowych, niemniej jednak przeanalizujemy treść
każdego zgłoszenia. Zgłoszenia mogą być sformułowane w języku innym niż polski.
8. Sposób rozpatrywania zgłoszeń.
a) Kanclerz Akademii jest odpowiedzialny za wyjaśnienie sytuacji oraz
wysłuchanie osoby pokrzywdzonej, osoby podejrzanej o nadużycia oraz świadków
incydentu,
b) Każda oficjalna skarga lub oficjalne zgłoszenie wpływające do Akademii
jest rozpatrywane najszybciej jak to możliwe od ich otrzymania,
c) Każdy sygnalista otrzymuje informację o przyjęciu skargi (jeśli podał
do siebie dane kontaktowe). W każdej sprawie sygnalista otrzymuje pisemną
informację zwrotną wyjaśniającą podjęte kroki nie później niż 2 miesiące od
otrzymania zgłoszenia,
d) Jeśli zachodzi podejrzenie złamania polskiego prawa, niezależnie od
dochodzenia prowadzonego przez pulę ekspertów, Kanclerz AS zgłasza podejrzenie
popełnienia przestępstwa do organów ścigania,
e) W przypadku potwierdzenia nadużycia podejmowane są kroki
dyscyplinarne. Zarząd Fundacji/Kanclerz może dokonać:
f) upomnienia pracownika lub współpracownika, przeniesienia pracownika na
inne stanowisko, pozbawienie pracownika premii — w przypadku niewielkich
wykroczeń; dyscyplinarnego zwolnienia pracownika lub współpracownika,
rozwiązania umowy z kontrahentem lub wolontariuszem; Natomiast jeśli okaże się,
że sygnalista zgłosił fałszywe podejrzenia nie w dobrej wierze a w celu
zaszkodzenia osobie będącej ich podmiotem, on również będzie podlegał
postępowaniu dyscyplinarnemu. W przypadku kiedy zgłoszenie okaże się fałszywe,
jednak zostało zgłoszone w dobrej wierze zgodnie z obowiązkami pracowniczymi
wynikającymi z zasad postępowania AS, wobec sygnalisty nie mogą być wyciągnięte
konsekwencje,
g) Każdy sygnalista ma pełną gwarancję, że Akademia zachowa jego
anonimowość i zapewni mu ochronę przed osobami, których zgłoszenie dotyczy.
Wszystkie osoby zajmujące się daną sprawą są zobowiązane do zachowania zasady
pełnej poufności i dyskrecji w toczącym się postępowaniu, na każdym jego etapie. Dokumenty dotyczące
postępowania będą przechowywane w sposób poufny, z ograniczonym dostępem do
osób uczestniczących w postępowaniu. Wszystkie dokumenty dotyczące postępowania
będą zanonimizowane.
Załączniki do polityki:
1. Kodeks postępowania pracowników i
współpracowników Akademii Supraskiej w celu zapobiegania i ochrony przed
wykorzystywaniem i nadużyciami seksualnymi (PSEA).
Kodeks postępowania dla pracowników w celu
zapobiegania i ochrony przed wykorzystywaniem i nadużyciami seksualnymi (PSEA)
Ja, ___________________________________,
pracujący w/ współpracujący z Akademią Supraską/Fundacją Oikonomos, podpisuję
niniejszy Kodeks postępowania, aby potwierdzić, że rozumiem i zobowiązuję się
do przestrzegania najwyższych standardów postępowania zawodowego i osobistego.
Rozumiem, że jestem zobowiązany/zobowiązana stosować Kodeks Postępowania przez cały okres zatrudnienia lub
reprezentowania Akademii Supraskiej, w tym także po godzinach pracy, z dala od
miejsca pracy lub na urlopie. Rozumiem, że niniejszy Kodeks Postępowania
uzupełnia, ale nie zastępuje, inne procedury, zasady i przepisy obowiązujące w Akademii
Supraskiej.
Rozumiem, że wykorzystywanie i nadużycia
seksualne są niedopuszczalnym zachowaniem, które podważa podstawowe wartości i
zasady Akademii Supraskiej Zagraża to również wiarygodności i reputacji Akademii
Supraskiej i powoduje nieodwracalne szkody dla ofiar wykorzystywania
seksualnego i nadużyć. Aby zapobiegać wykorzystywaniu seksualnemu i wszelkim
formom nadużyć, w tym nadużyć seksualnych, fizycznych, emocjonalnych, duchowych
i finansowych, jestem w pełni zobowiązany do przestrzegania następujących
podstawowych zasad:
a) Wykorzystywanie i nadużycia seksualne są
poważnym wykroczeniem i podstawą do zastosowania środków dyscyplinarnych, w tym
zwolnienia w trybie natychmiastowym i/lub postępowania sądowego;
b) Wszelka aktywność seksualna między dziećmi
(każdą osobą poniżej 18 roku życia) a
jakąkolwiek osobą pracującą w AS jest surowo zabroniona, niezależnie od wieku
pełnoletności lub wieku przyzwolenia wynikającego z lokalnego prawa.
Nieznajomość lub błędne przekonanie co do wieku dziecka nie jest wystarczającym
uzasadnieniem.
c) Osoby pracujące w AS nie mogą płacić za seks
w formie pieniężnej, w zamian za obietnicę zatrudnienia, czy w postaci dóbr lub
usług, w tym towarów i usług przeznaczonych na pomoc potrzebującym. Nie mogą
używać tego rodzaju obietnic w celu skłonienia innych ludzi do zaakceptowania
jakiegokolwiek zachowania, które ich poniża lub wykorzystuje. Obejmuje to
również płacenie lub oferowanie pieniędzy w zamian za stosunek płciowy z osobą
świadczącą usługi seksualne.
d) jakiekolwiek stosunki seksualne między
osobami reprezentującymi AS, które mogą mieć wpływ na to, kto otrzymuje dobra
lub usługi a uczestnikami programów AS, którzy mogliby skorzystać lub otrzymać
te dobra lub usługi, są zabronione.
e) w przypadku gdy jakakolwiek osoba pracująca
w AS ma obawy lub podejrzenia wykorzystywania lub nadużycia seksualnego
dokonanego przez współpracownika, musi zgłosić takie obawy za pośrednictwem
mechanizmów opisanych w Polityce zapobiegania wykorzystaniu i nadużyciom
seksualnym.
f) przedstawiciele AS są zobowiązani do
tworzenia i utrzymywania środowiska, które ujawnia wykorzystywanie i nadużycia
seksualne oraz zachęcającego pracowników do zachowań zgodnych z kodeksem
postępowania. Osoby zarządzające pracą innych na wszystkich poziomach (szefowie
zespołów, programów, projektów i działów) mają szczególne obowiązki w zakresie wspierania i rozwijania tego typu
działań.
2. Zgłaszanie incydentów mogących naruszyć Kodeks Postępowania
Rozumiem, że mam obowiązek zgłaszania
incydentów, które mogą stanowić naruszenie niniejszego Kodeksu postępowania,
oraz że za niezgłoszenie mogą zostać nałożone sankcje dyscyplinarne. W tym
zakresie zobowiązuję się do zgłaszania wszelkich incydentów lub obaw związanych
z naruszeniem niniejszego Kodeksu postępowania, za pośrednictwem odpowiednich
kanałów, zgodnie z wewnętrznymi zasadami i procedurami organizacji. Aby uzyskać
więcej informacji, skontaktuj się z Osobą kontaktową ds. PSEA w swojej
organizacji: Jarosław Jóźwik jajozwik@gmail.com
Podpisując niniejszy Kodeks postępowania,
potwierdzam, że go zrozumiałam/em oraz że niniejszym zgadzam się przestrzegać
jego zasad.
Imię i nazwisko: ______________________________
Data: ______________________________
Podpis: ______________________________
To centrum konferencyjne, ośrodek szkoleniowy i oświatowy, tworzony przez prawosławną diecezję białostocko-gdańską, monaster Zwiastowania Bogarodzicy w Supraślu oraz fundację OIKONOMOS. Podobne prawosławne instytucje działają w Czechach, Finlandii, Grecji i Rosji
ul. Klasztorna 1, 16-030 Supraśl
akademia@oikonomos.pl
+48 85 710 82 88
+48 662 254 177