Latopisy Akademii Supraskiej
Latopisy Akademii Supraskiej to periodyk, który ma na celu ukazywać materiały źródłowe, dotyczące Cerkwi w Rzeczypospolitej, zwłaszcza dokumenty związane z Monasterem Supraskim, oraz artykuły i rozprawy, ukazujące różnorodne aspekty działalności Cerkwi.
Jednym z celów Akademii Supraskiej jest upowszechnianie wiedzy o Prawosławiu, prezentowanie najnowszych ustaleń badaczy przeszłości, literaturoznawców, historyków sztuki. Dlatego też tematyka Latopisów jest otwarta.
Latopisy dostępne są w Akademii Supraskiej
WOLUMINY:
Tom 2: Kościół Prawosławny na Bałkanach i w Polsce- wzajemne relacje oraz wspólna tradycja (2011r.)
Tom 4: Kalendarz w życiu Cerkwi i wspólnoty (2013r)
Tom 5: Synody Cerkwi Prawosławnej w I Rzeczypospolitej (2014r)
Tom 6: Cerkiew w drodze (2015r)
Tom 7: Dawna cyrylicka księga drukowana: twórcy i czytelnicy (2016r)
- Iwan Almes: Księgi cyrylickie w bibliotekach monasterów bazyliańskich eparchii lwowskiej XVIII wieku
Tom 8: Cerkiew a asymilacja- swój i obcy (2017r)
- Andrzej Sadowski: Wyznanie prawosławne jako podstawowa bariera procesów asymilacyjnych (na przykładzie mieszkańców wyznania prawosławnego wojewódzctwa podlaskiego)
Tom 9: Rola laikatu w życiu Cerkwi (2018 r)
- Tomasz Hodana: „Cовѣтованіе о благочестіи” (1621) – zbiór postanowień soboru czy postulaty wiernych?
KAMPANOLOGIA
Tom 10: Studia ofiarowane prof. Aleksandrowi Naumowowi na jubileusz 70-lecia (2019 r.)
- Strona tytułowa i redakcyjna
- Krassimir Stantchev: Kilka słów o Aleksandrze Naumowie
- Teresa Chynczewska-Hennel: Dyplomaci weneccy w Rzeczypospolitej XVII wieku
- Tomasz Kempa: Melecjusz Smotrycki kontra król Zygmunt III w sprawie wyświęcenia prawosławnych władyków przez patriarchę Teofana III (publikacja nieznanych źródeł)
- Robert Mariusz Drozdowski: Kozaczyzna Zaporoska wobec synodów kijowskich w latach 1628–1629
- Сергей Темчин: Св. Алексей, Человек Божий, и пророк Елисей, Человек Божий: как безымянный сирийский святой «римского» происхождения получил греческое имя
- Viviana Nosilia: Ruski Polikarp a polski Polikardus, czyli o tym, co staroruska przeróbka ma jeszcze do powiedzenia o Rozmowie mistrza Polikarpa ze śmiercią
- Jan Stradomski: Apokryficzne proroctwo o Chrystusie w pogańskiej świątyni boga Apollona i jego znaczenie dla badań nad związkami literatury ruskiej z Bałkanami
- Alicja Nowak: W czytaniu ksiąg trzeba się lubować – Michał Ślozka o księgach
- Ежи Остапчук: Предисловия блаженного Феофилакта Болгарского к Евангелиям в киевских Евангелиях тетр 1697 и 1712 гг
- Izabela Lis-Wielgosz: O emigracji duchowej, czyli wychodźstwie „ze świata” (próba interpretacji fenomenu kobiecej anachorezy)
- Dominika Gapska: Św. Paraskewa-Petka z Epiwatu – kilka uwag o serbizacji kultu
- Antoni Mironowicz: Święty męczennik Makary Kaniewski (Tokarzewski) (1605–1678)
- Lilla Moroz-Grzelak: Jezuici i ich świat w rosyjskich i radzieckich wydawnictwach leksykograficznych
- Галя Симеонова-Конах, Теодора Конах: Към въпроса за българската емиграция в земите на хабсбургската монархия в първите десетилетия след Чипровското въстание от 1688 година
- Mirosław Piotr Kruk: Graffiti w malowidłach ortodoksyjnych
- Aleksandra Sulikowska-Bełczowska: Aleksander Newski – święty mnich i bohater wschodniej Słowiańszczyzny
- Agnieszka Gronek: Graficzna teza filozoficzna Damiana Galachowskiego ku czci Rafała Zaborowskiego. Analiza treści
- Мая Иванова: Картината „Светите Кирил и Методий” oт Ян Матейко и нейната история
- Aleksandra Michalska: Spotkanie sacrum i profanum w przestrzeni cerkwi św. Jerzego we wsi Złatolist w Bułgarii
- Bibliografia Aleksandra Naumowa, oprac. Marzanna Kuczyńska
Tom 11: Dzieci w kulturze duchowej Prawosławia
- Strona tytułowa i redakcyjna
-
Aleksander Naumow: Dzieci w kulturze duchowej prawosławia: wprowadzenie
- Ivan N. Petrov: Cerkiewnosłowiańskie określenia dzieci i osób młodych w wybranych źródłach leksykograficznych
- Сергей Темчин: Свв. Борис и Глеб и Вифлеемские младенцы: между языком и литературой
- Мария Спасова: Децата в Книгата Григорий Цамблак – божествен промисъл и святост
- Мария Шнитер: Смерть младенцемь покои и отрада есть – чинът за младенческо погребение – един опит за литургичен и антропологически анализ
- Alicja Z. Nowak: Myśl pedagogiczna w prawosławnych drukach XVI–XVII wieku w metropolii kijowskiej – wybrane przykłady
- Biskup Andrzej (Borkowski): Cele edukacyjne i wychowawcze nauczania religii prawosławnej w szkołach w latach 1918–1932
- Agnieszka Gronek: Obrzezanie Jezusa w Kościele wschodnim dawnej Rzeczypospolitej. Święto, treść, ikonografia
- Галіна Флікоп-Світа: Асаблівасці iканаграфіі aбразоў Нараджэнне Багародзіцы XV–XVIII cтст. на Заходнім Палессі
- Aleksandra Sulikowska-Bełczowska: Zabójstwo carewicza Dymitra.
Śmierć dziecka jako ofiara w rosyjskiej ikonografii XIX stulecia - Jarosław Charkiewicz: Cuda z dziećmi w Ewangelii
- Anna Siemieniec: Przedstawienia dzieci w ikonografii witraży Adama Stalony-Dobrzańskiego
- Hieromnich Pantelejmon (Karczewski): Obraz świętych dzieci-męczenników w prawosławnej hymnografii
- Ewa Zalewska: Święta Tekla – ikonografia i miejsce świętej w historii Kościoła
- Mniszka Nikołaja (Aleksiejuk): Nienarodzone dzieci – świętość życia poczętego. Aspekt teologiczny i moralny aborcji
- Jakub Sobczak: Motyw dziecka w prawosławnej ikonografii Chrystusa i Bogurodzicy – historia i podstawy teologiczne (wybrane przykłady dzieł)
- Życie i męczeństwo świętego Gabriela młodzieńca
- Antoni Mironowicz: Cerkiew prawosławna w dobrach zabłudowskich w XVII i XVIII wieku
- Informacja Instytutu Pamięci Narodowej
- Jerzy Uścinowicz: Św. Męczennicy Marii – wieczny spoczynek, pamięć i modlitwa